A halak fényképezése:
Aki ért a fényképezéshez, az akár összekapcsolhatja ezt az ismereteit az - Akvarisztikával - is.

A JÓ BEÁLLÍTÁS, ( a jó fényképek elrendezése):
A halak fotózásánál egy kisebb előkészület megéri, mivel hosszú időre biztosítja a tökéletes eredményt. Itt is mint más fényképezésünk alkalmával minden szokásos fotós szabály érvényes, de külön érdemes odafigyelni a háttér elemeire. Nem kritikának szánom, de sokszor láttam olyan fényképeket, amikor egy hangulatos és tökéletesen berendezett, szép dús növényzetű, remek dekorációval ellátott hatásos akváriumon átlátunk, (mert nincs hátterezve) és éppen az anyuka főzz a konyhában, vagy kilátok az ablakon, ahol a kukásautó viszi a szemetet, vagy éppen valamelyik családtag kijön a fürdőszobából.....
A HÁTTEREK:
Amint már azt említettem, gyakran elronthatja a halról készült felvételt a zavaró háttér, (pl, oldalfaláról tükröződő alak, az állvány stb). Ha nem figyelünk az ilyen apróbb dolgokra, ezzel is ronthatunk a hatáson, mivel a fotónk ezen zavaró látvány-elemekkel tarkítva, bizony túl zsúfoltnak hat majd. Na és amikor a hátterünk túl domináns, akkor meg a harsányságával megzavarhatja a szép és színpompás halunkról készített képünket, mivel teljesen magára vonja a figyelmünket, ezálltal elvonja a figyelmet a fotónk főeleméről, a (témánkról) a halunkról. Tehát ezért fontos a fényképezés előkészítésében egy megfelelő és rendezett háttér kialakítása.
Hátterek, PREMIER PLÁN felvételekhez:
Ha csak azonosítás céljából készítünk fotókat, akkor akár egy egyszerű és egyszínű keretbe foglalt hátteret készíthetünk, amit aztán a medencénk hátfalára felakaszthatunk. Ilyen alkalmakra vehetünk színes kartolapokat, amit aztán némi barkácsolással hátterekké alakíthatunk. Erre az alkalmakra érdemes néhány színes, világos és sötét árnyalatúakat beszerezni, hogy mindig az adott hátteret használhassuk (ami, éppen illik) a halunk, vagy halainkhoz.
Összeállítási ötletek:
- A zoom - objektív lehetővé teszi, hogy ráközelítsünk a fotónk tárgyára (fő téma), kitöltve vele a keretet a fényképezőgépünk pozíciójának változtatása nélkül.
- A háttér egy kiválasztott részének lágyítására, akár homályosított keretezésű szűrőt használhatunk, vagy akár az UV szűrő egy részét vazelinnel bekenve feltehetjük az objektívünkre.
- Használhatunk még akár halterelő eszközt, ha a fotózni kívánt halunkat, (vagy halakat) az akváriumunk egy kis szegletébe, vagy a főzónába akarod elhelyezni, így csökkentve a mélységélességi problémát.
- Ezenkívül , akár még egy polarizáló szűrő is hasznos lehet, a már az előzőekben említett, zavaró be- illetve visszatükröződések csökkentésére.
A VILÁGÍTÁSRÓL:
Az akvárium fényforrása általában akváriumi fedélben van. Ez a műszaki berendezés nem biztosít a fotografáláshoz is elegendő fényt, sőt akár valótlan színárnyalatokat adhat (akár zöldet ha fénycsövünk van, narancssárgát ha izzólámpánk van) . Jobb ilyenkor kikapcsolnunk a világításunkat és levenni a fedelet és vakut használni ha van rá módunk. Ennek viszont meg van az az előnye is, hogy a halak mozgását blokkolja, így elkerülhetjük a bemozdulást.
A FÉNYVISSZAVERŐDÉS ELKERÜLÉSE:
Az akvárium fotózásakor a fény általában visszaverődik a medence üvegéről, vagy a hátfaláról a gépünk objektívébe, amitől kis fénylő pontok lesznek a képünkön. Ez a legjobban elkerülhető fekete kartonpapírból készített maszkkal, amit az objektívünk köré teszünk.

A VAKUKRÓL:
Sok tartozék hozzáférhető, amelyek segíthetnek bennünket a jó eredmény elérésében.
A TÖBBSZÖRÖS VAKUCSATLAKOZÓ:
Ez az eszköz a fényképezőgép - vaku szinkronizációs foglalatába, vagy a vakupapucshoz kapcsolható, ahhoz pedig több vaku kábeljét csatlakoztathatjuk. Ez álltal az egynél több vaku használatával élénkebb és egyenletesebb megvilágítást biztosíthatunk.
ZOOM - CSATLAKOZTATÁS:
Teleobjektívvel használva ezt az eszközt a vakura kell szerelni annak biztosítására, hogy a vaku fénynyalábja fedje az objektívünk.
KÖZVETETT MEGVILÁGÍTÁS:
Ez az állítható tartó a féyképezőgép tetejére csatlakozik és egy fehér kértya kell hozzá. A vaku fényének csillapítására használhatjuk (ez egy fotózási technika) , az éles árnyékok csillapítására és ez természetesebb egyenletesebb hatást ad. Így a csillapított vaku fényerejénrk mintegy felét, vagy harmadát veszti el, ezt viszont akkor fegyelembe kell vennünk az expozíció kiszámításakor. A közvetett megvilágításhoz dönthető fejű vakura van szükségünk.
A VÍZ - ALATTI FÉNYKÉPEZŐGÉPEKRŐL:
Igaz, hogy ezeket a fényképezőgépeket már inkább tengerek, tavak, folyók és patakok fotózásához használják. De amennyiben rendelkezünk nagyobb akváriummal, akváriumi medencével ami (kb, 400- 500 literes akváriumi tartálytól felfelé, (persze figyelembe véve a vízzel megtöltött súlyukat is, ekkora méretnél 700-800 kg körüli), ott akár már használhatjuk ezeket a masinákat (ha van türelmünk) a tartályba benyúlva.
MACRO Close-up + 10 fotós szűrőm., Fény és színszűrőim I., Színszűrőim II. Variáns és szűrők, SZŰRŐTARTÓM. - egyszerre több, (3 szűrő ) is belerakható, Tökéletes dőlésszögű összecsukható KAMERA KONZOL:
FOTÓS KIEGÉSZÍTŐK:
ELŐTÉTLENCSÉK: - Ezek a kiegészítők csekély mértékben növelik a fotózandó témánk (tárgy, élőlény) nagyságát, de a kép minősége kicsit változhat mint az alapobjektívvel. A különböző lencsék használatával viszont váltotathatjuk a hal vagy halak méretét a képen. Több méretben kaphatók , (0,05-től 1-ig). vagyi egészen az élenagyságig adnak nagyítást.
KÖZGYŰRŰK: - Nagyon sokoldalúak és nagyszerűen alkalmazhatók. A kapott nagyítás a lancsék és a gyűrű(k) kombinációjától függ.
MAKROOBJEKTÍVEK: - Speciális kivitelűek, többféle méretben adnak (1 - 10-ig) képet, egyéb tartozék nélkül, a makrók jó minőségű képet adnak, de költségesebbek és kevésbé sokoldalúak, mint az előtétlencsék vagy közgyűrűk.

AZ AKVÁRIUM ELŐKÉSZÍTÉSE A FOTÓZÁSHOZ :
Beállíthatunk külön akváriumi medencét a fényképezéshez, vagy használhatjuk a már meglévő akváriumot, vagy akváriumokat. Az utóbbiakhoz egy halterelőt vagy egy üveglapot kell használni. De akár egy különleges, háromoldalú tartályt is használhatunk, mivel a hal vagy halak elképzelhető, hogy elbújnak a növények és a kövek közé, vagy ha van a külön barlangokba. Így elképzelhető, hogy a halunk (vagy halaink) megtagadja a fényképezőgép előtti beállást. A véletlenszerű, néha kicsit elnagyolt halas fotók ugyan megmutathatók, de sokszor hiányzik belőlük az élmény, a pillanat szépsége. A az egyszerű realitás is lehet sokszor jó, de ha egy kicsit több kell, akkor olvasd végig ezt az oldalt is.
Említést teszek néhány eszközzel kapcsolatban, annak fogalmi leírásáról:
Összehasonlító medence : - Hasznos egy kis akváriumot egyszerű kavics aljzattal és egy - két növénnyel a halfotózáshoz berendezni, esetleg a megmaradt, vagy felesleges /dekor-anyagokkal/ is kiegészíteni. Ezt az akváriumot kétféleképpen használhatjuk összehasonlításra, így különböző halakat hasonlíthatunk egymás mellett, vagy csak egy halról hosszabb időn keresztül készíthetünk felvételeket. Ha a medence alsó vonalához vonalzót helyezünk, akkor méretekről is pontos képet kaphatunk.
- Ívómedence: - A párzási viselkedés fotózásához a szaporítómedencét úgy rendezzük be, hogy a legvalószínűbb ívóhelyek láthatóak legyenek. Az első kezdeti próbálkozásainkhoz válasszunk sügéreket vagy gurámika, mert ezek viszonylagosan lassú mozgásúak, még talán a párzáskor is. Ha már megfigyeltük, vagy ismerjük, hogy hol van a halaink kiválasztott helye, akkor próbáljuk beállítani az állványon beállított és fókuszált gépünket. Ez persze nem 100 %-os , de ha várnunk is kellhet, az eredmény biztosan megéri majd.
- Halelzáró eszközök: - Ezek az eszközök, igen egyszerűen elhelyezhetők. Egyszerűen az akváriumba helyezett, a hal mozgását egy adott részletre korlátozó üveglaptól, akár a bonyolultabb többsíkú, netán a háromoldalú medencéig is terjedhetnek.
NÉHÁNY SZÓBAN A VAKUZÁSRÓL :
Ezek a módszerek elég egyszerűek aszerint, hogy egy vagy több szenzoros vakut használunk és mindegyik a saját kábeleivel csatlakozik a fényképezőgéphez. Az ilyen típusú vakunál a villanófényt a fényképezőgépre szerelt érzékelő méri és automatikusan beállítja az expozíciót. A nagyon világos vagy sötét háttér azonban megzavarhatja az érzékelőt , ezt nekünk kell kiigazítanunk. Amennyiben nincsen ilyen vakunk, amelyik a lencsén keresztüli fénymérővel (TTL) méri a fényt az expozíció alatt, akkor hasonló eredményeket érhetsz el egy automata vakuval. Az ilyen típusnál azonban az érzékelőnket a tárgyra kell irányítanunk, hogy helyes megvilágítást kapjunk. Így a leszerelt vaku esetében távérzékelőt kell szerelnünk a vakupapucsra, majd össze kell kötnünk a hosszabbító kábelekkel a vakukkal és távkioldóval egyszerre kell elsütnünk.
FÉNYFORRÁS, MEGVILÁGÍTÁS:
A következő nagy probléma számunkra a nem megfelelő világítás. Az akváriumban a fénynek nem csak a vízoszlopon, hanem az akvárium növények sűrűjén is át kell törnie. A kiváló minőségű fényképezésnél a fény a fő. Először is, káros lehet a halakra a túl erős villanás. A retina leválásáig és esetleg a vakságig. Másodszor, a kamera vagy az okostelefon vakuja visszaverődik az üvegről és látható lesz a fotón. A fotósok oldalsó vaku vagy spotlámpa használatát javasolják. De esetleg az oldalsó megvilágítás nagyban megváltoztatja a hal színét. Ezért egyszerűen eltávolíhatjuk a felszínen lebegő növényeket, és hozzáadokhatunk egy pár plusz lámpát.

ÉLESSÉGÁLLÍTÁS, (Fókuszálás):
Amikor élesre állítjuk a képet, különösen közeli beállításnál kicsi esélye a hibázásnak. Annak érdekében, hogy a halunkról (halainkról minél élesebb képet kapjunk és minden zavaró elem a háttérben., a fókuszon kívül legyen, meg kell ismernünk a különböző rekeszállások hatását a fókusz beállításra. Természetesen ezek a fotográfiai szabályok nem az autó beállítású okostelefonokra vagy automata fényképezőgépekre vonatkozik. Ami természetesen nem zárja ki azt a lehetőséget, hogy ezekkel az eszközökkel ne készíthessünk képeket, de itt is törekedjünk a minőségi fotográfiák készítésére. Különösen fontos ez a közeli beállításotoknál, mert az élességtartomány (mélységélesség), amelyet a rekesznyílás határoz meg, a tárgy méretének növekedésével csökken.

A REKESZNYÍLÁSRÓL:
A rekesznyílás egyszerűen fogalmazva egy (kis kör alakú lyuk), ami az objektíven át a fény mennyiségét szabályozza. Ez általában a rekesz segítségével állítható az objektíven belül és a "fókusz számokban" van kalibrálva a rekeszállító gyűrűn.
R.NYÍLÁS és a FÓKUSZ:
Annak érdekében, hogy biztosan jó és éles fotót készítsünk, kell néhány dolog. Egy kis rekesznyílás és nagy fókusz szám biztosítja a legnagyobb élességtartományt, ezt pedig mélységélességnek nevezzük. A széles rekewsznyílás - kis fókusz szám az élességtartományt elég kis területre korlátozza. Viszont ha kis rekesznyílást állítunk a nagy mélységélesség érdekében, sok fényre lesz szükségünk. Néhány tárgynál vagy élólénynél a fényhiányt alacsony zársebességgel áthidalhatjuk. De itt a halaink fotografálásakor nem lehet szó kis zársebességről, mert az hosszú megilágítást ad és mivel halunk valószínűleg mozog (úszásban van), így az eredmény egy életlen fotó lesz. Az autómata digitális gépeknél ezt némileg csökkenthetjük bemozdulás elleni rögzítéssel, de ez sem mindig hozz sikert. Ezért általában az akváriumi halainkkal dolgozva, főleg a közeli beállításoknál, az éles fotónk készítéséhez érdemes vakut használni.